Veelgestelde vragen

De afgelopen jaren hebben wij veel vragen van klanten kunnen beantwoorden en hier voor u gebundeld.

Algemeen

Ieder trainingsbureau heeft het over maatwerk. Wat is maatwerk bij AndersVeilig?

Ten eerste luisteren we goed naar uw wensen, met betrekking tot het doel, de inhoud, de tijdsduur en kosten. Hierop ontwikkelen wij een specifieke training, die onder andere met de rollenspellen zeer dicht tegen uw dagelijkse praktijksituaties aan ligt. We zijn niet voor niets AndersVeilig. Iedere training is weer Anders!

Krijgen we een bewijs van deelname na een gevolgde training van AndersVeilig?

Ja, in de voorbespreking wordt dit aan u voorgelegd en als u dat wilt krijgt u gratis na de training deze bewijzen van deelname per post toegestuurd.

Als ik van AndersVeilig maar één Preventietraining Winkeldiefstal wil afnemen met bijvoorbeeld 22 medewerkers, kan dat dan?

Wij streven er naar om maximaal 15 deelnemers te trainen. In dit voorbeeld van 22 medewerkers moeten we bekijken hoe we naar ieders tevredenheid tot een oplossing kunnen komen.

Neemt AndersVeilig alle benodigde apparatuur voor een training mee bij een in-company training?

Jazeker, beamer, projectiescherm, geluid, voor alles wordt gezorgd.

Welke maatregelen je neemt, een overval is toch niet te voorkomen?

Helemaal te voorkomen is een overval inderdaad niet. Maar met onze politie-ervaring en onze kennis van de laatste trends m.b.t. overval, maakt dat wij op vitale punten uw veiligheid kunnen verhogen. En juist het trainen helpt daarbij!

Wij willen als bedrijf twee preventietrainingen van AndersVeilig op één avond laten verzorgen. Kan dat?

Ja, dat is mogelijk.

Krijgen de deelnemers aan een training of workshop een hand-out als naslagwerk mee?

In overleg met de opdrachtgever krijgen deelnemers een map met daarin de nodige informatie, zoals een hand-out.

Hoe blijft u op de hoogte van de laatste trends op het gebied van veiligheid en criminaliteit?

Informatie op dit vlak heeft onze topprioriteit aandacht. Door onze brede contacten met diverse overheden inclusief de politie, beveiligingsorganisaties en onderzoeken uit binnen en buitenland te lezen en te beoordelen, blijven wij op de hoogte van de laatste trends. Welke wij weer graag met u delen.

Mag ik een foto van een winkeldief in de winkel hangen, zodat iedereen hem/haar kan herkennen?

In de winkel of etalage mag niet, tenzij u de verdachte positief in het nieuws brengt zoals “De winnaar van de week is” en dan zijn/haar foto er onder. Op deze wijze alleen in de winkel! Hierover zijn uitspraken van de rechter in het voordeel van de ondernemer, doch wees er voorzichtig mee en doe dat niet bij elke verdachte, zoals een minderjarige first offender. Wij stellen leeftijd of hoeveelheid gestolen goederen als een mogelijk criteria.

Trainingen

Waar vindt een preventietraining van AndersVeilig plaats?

Onze trainingen vinden bij voorkeur in de werkomgeving van de cursisten plaats. Op die manier liggen de voorbeelden voor het oprapen, wordt een rollenspel nog realistischer. Maar elke locatie is in principe mogelijk en bespreekbaar.

AndersVeilig kiest er voor om geen rollenspel te doen bij de overval preventietraining, waarom niet?

De overval meemaken is een traumatische ervaring; net als overlijden, huiselijk geweld, een dodelijk ongeval zien gebeuren etc.. Onze ervaring is, dat veel mensen het in scene zetten van een overval eng vinden en zeker niet als een meerwaarde ervaren. Het niet doen van een rollenspel Overval, hetgeen doet denken aan die andere gebeurtenissen, is dus een bewuste keuze. De nadruk in onze overval preventietraining ligt op het voorkomen van een overval. Hier is veel meer winst in te behalen.

Een preventietraining van 3 uur kost mij als ondernemer ook personeeluren. Kan ik een kortere training door AndersVeilig laten verzorgen?

Ja, we kunnen in overleg met u bekijken hoe lang u de training zou willen laten duren en welke leerstof daarin behandeld moet worden.

Waarom moet ik iets leren in de training Interculturele conflicthantering over andere culturen en mij aanpassen en niet degene die overlast of conflicten veroorzaken?

Deze training is niet gericht op het aanpassen aan andere culturen, maar geeft inzicht in achtergronden en handelen van mensen uit diverse culturen. Met deze kennis kunt u uw voordeel doen in contact met allochtonen en/of jeugd, zodat u sneller en soepeler uw doel bereikt. En een kwestie van begrijpen…

Wat heb ik aan een agressietraining in de praktijk?

Veel trainingen die gericht zijn op agressie of weerbaarheid, behandelen de theorie, maar zijn minder praktijkgericht. Daarom kiezen wij ervoor vooral het samen en veilig werken als uitgangspunt te nemen. Met tevens daarbij een stuk achtergrondinformatie. Onze training sluit dan ook naadloos aan bij UW praktijk.

Wat heb ik aan een training Burenbel. Als mijn buurman hulp nodig heeft, dan ga ik hem toch gewoon helpen?

Vaak is het helemaal niet nodig dat iedereen bij uw buurman naar binnen rent. Sterker nog; dit werkt vaak averechts. Wij bootsen in de training allerlei soorten alarmen na en leren u allen veilig en effectief samen te werken. Vaak is onze training ook een aanzet tot meer contact in uw directe werkomgeving.

Gaat de training Klantgerichtheid over verkooptechnieken of over veiligheid?

Wij noemen deze training ‘Voorkomen door Verkopen’. Deze laat zien dat klantgerichtheid en criminaliteitspreventie zeer dicht bij elkaar liggen. Bij een goede benadering van de klant zal ook criminaliteit afnemen. Verkooptechnieken zijn dus een onderdeel van deze training.

Bij onze organisatie is er geen duidelijk beleid over de omgang met jongeren. Dit maakt dat iedereen zijn eigen regels stelt. Besteedt u in de training Samen Slim Surveilleren hier ook aandacht aan?

De training Samen Slim Surveilleren wordt altijd voorafgegaan aan een onderzoek op de locatie, waarin wij ook de fysieke en organisatorische maatregelen bekijken.

Het aanhouden van winkeldieven kost mij veel te veel tijd, wat heb ik dan aan een training waarin dit beoefend wordt?

In onze winkeldiefstal preventietraining is het aanhouden van een winkeldief een onderdeel om te laten zien, dat dit makkelijker is dan vaak wordt gedacht. Maar ook in deze training ligt de nadruk op het actief omgaan met klanten om van daaruit met praktische tips en oefening ook diefstal te voorkomen.

VeiligheidsApp

Waarom jullie VeiligheidsApp?

Specifiek gemaakt voor een werkomgeving, beveiligd, uniek en op maat. Bevat informatie, snel te vinden, kort gemeld, over rechten en plichten bij overlast en criminaliteitsincidenten, overige zaken zoals EHBO, gaslek, drugs, wapens, plaatselijke afspraken, interne protocollen etc. Net wat de klant wenst. Door ons is elke app af te sluiten bij misbruik of verlies. Onze app bevat extra of gewenst pushberichten en foto’s over relevante zaken. Kom naar onze stand op de Safety&Securitybeurs te Amsterdam RAI 4-6 juni 2013.

Welke VeiligheidsApp’s hebben jullie al ontwikkeld?

We zijn medio 2012 gestart met deze op maat app’s. De VeiligheidsApp voor de horecabeveiligers is bijna klaar en operationeel begin 2013. We werken hierin samen met de opdrachtgever, de gemeente Utrecht, wijkbureau Binnenstad voor het uitgaansgebied in het centrum van deze stad. In 2013 worden er nog enkele specifieke VeiligheidsApp’s door AndersVeilig ontwikkeld. Wij worden technisch ondersteund door het bedrijf 45North uit Amsterdam onderdeel van Mont Blanc Netwerk.

Kan ik deze app downloaden?

Neen, deze staat in een beveiligde omgeving. Al onze app’s die we maken voor de klant zijn op maat, uniek en specifiek “handgemaakt”. Alle gebruikers staan dan ook geregistreerd.

Wij overwegen de VeiligheidsApp op ons winkelcentrum binnen een KVO traject aan te schaffen. Maar hoeveel deelnemers moeten we hebben om het ook financieel aantrekkelijk te houden?

Het kantelpunt ligt op 8 of meer deelnemers om een specifieke VeiligheidsApp te laten bouwen, die alleen voor en op uw winkelcentrum is te gebruiken.

Waarom is de VeiligheidsApp niet gratis?

De mobiele applicatie wordt voor u op maat gemaakt, actueel gehouden en onderhouden. Verder bevat deze App natuurlijk geen hinderlijke reclame-uitingen. Hierdoor heeft de VeiligheidsApp een echte meerwaarde en is het geen gratis speeltje.

Ik wil niet dat mijn medewerkers de hele dag op hun telefoon staan te kijken, wat heb ik dan aan een VeiligheidsApp?

Er kan op vele manieren worden omgegaan met deze nieuwste technieken. U bepaalt wie wanneer de App gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld alleen een leidinggevende zijn. Ook zijn er toepassingen voor tablets, zodat de informatie op een centrale plek direct in te zien is. Samen vinden we hierin de juiste werkwijze.

Kosten

Behoudens bij de workshop Overval/Winkeldiefstal van 2 uur voor €695,-, geeft u verder nergens de prijs van een product aan. Waarom niet?

Omdat wij de trainingen op maat maken. Nadat we u vrijblijvend hebben gesproken, ontvangt u een offerte voor passend(e) product(en) speciaal voor uw bedrijf. Tevens is de prijs afhankelijk van onder andere de aanvraag van het aantal trainingen/producten. Deze scherpgeprijsde workshop Overval/Winkeldiefstalpreventie is een gestandaardiseerd product en wordt door 1 trainer gegeven. Dit is een goede basis, opfris of instapworkshop voor maximaal 15 deelnemers met ook een Qscan (veiligheidsonderzoek) van uw bedrijfspand. Dit is inderdaad voor maar €695,- exclusief btw en reiskosten.

Als ik de training vooraf aan AndersVeilig betaal, krijg ik dan korting?

Ja, als u bij ons een product afneemt en u wilt dit snel betalen voor afname dan ontvangt u 5% korting op de productprijs in de factuur vermeld.

Mijn medewerkers merken winkeldiefstal nooit op, maar toch is mijn dervingcijfer hoog. Wat kan ik doen?

Medewerkers dienen te weten waar ze met betrekking tot diefstal op moeten letten. Het actief met klanten bezig zijn, herkennen van potentiële winkeldieven en zeker zijn van handelen als er toch diefstal plaatsvindt, zal uw dervingcijfer doen dalen. Dit alles leren wij medewerkers in onze preventietraining winkeldiefstal.

Ondersteuning

Ik denk dat een Veiligheidshandboek in de kast verdwijnt en niet praktisch is, klopt dit?

Onze handboeken zijn uniek van vormgeving en makkelijk in de dagelijkse praktijk te gebruiken. Ook is het soms noodzakelijk om uw veiligheidsbeleid gebundeld op papier te hebben. Denk hierbij aan (Iso)certificering of bij wisseling van medewerkers. Vaak dient het handboek als basis voor uw VeiligheidsApp, waarin alle informatie met 1 druk op de knop voorhanden is.

E-Learning maakt deel uit van uw totaalconcept. Past dit ook in mijn kleine organisatie?

E-Learing brengt en houdt medewerkers de basiskennis bij, zodat trainingskosten, contactmomenten en andere kosten beperkt blijven. Omdat deze service maatwerk is, is dit ook uitermate geschikt voor kleine organisaties.

Wat houdt beleidsondersteuning concreet in?

Vaak is er over veiligheidsvraagstukken al nagedacht en zijn er regels, richtlijnen en protocollen opgesteld. Wij kunnen voor u deze versnipperde informatie bundelen, kaders aangeven en u helpen met beleid, beveiligingsplan(nen), realisatie hiervan. Uiteindelijk krijgt u nazorg, handhaving, evaluatie en verbetering.

In welke branche is AndersVeilig werkzaam met zijn ondersteuning in veiligheid?

Overal waar mensen samenkomen en werken en er criminaliteit kan plaatsvinden is AndersVeilig ook te vinden. Door onze politieachtergrond en jarenlange ervaring als ondernemers is zowel de publieke als private sector bij ons in goede handen.

Kunt u een voorbeeld noemen van een ‘inspirerend project’ wat uit een veiligheidsoverleg is voortgekomen?

In Utrecht is uit het POHU (Partijen Overleg Horeca Utrecht) de behoefte naar voren gekomen om informatie op een goede manier te bundelen in een handboek. Dat heeft uiteindelijk het VEILIG STAPPENPLAN en ook de zeer praktische VeiligheidsApp voor Horeca beveiligers, genaamd Veilig StAPPen Utrecht, opgeleverd.

Ik heb in mijn winkel de laatste tijd veel last van diefstal, wat kan uw coaching daarin betekenen?

Door onze brede achtergrond in advisering en training kunnen wij ter plaatse vrij snel de vinger op de zere plek leggen. Wij wijzen medewerkers hierop en ondersteunen hen on the job in een nieuwe manier van kijken, omgaan met klanten en omgaan met criminaliteit. Dit alles natuurlijk in samenspraak met leidinggevenden en passend binnen uw cultuur en het beleid.

Onze ondernemersvereniging wil de samenwerking versterken en criminaliteit terugdringen. Wat zijn de voordelen van een Keurmerk Veilig Ondernemen traject en wat doet AndersVeilig hierin?

AndersVeilig heeft ervaring in het werken binnen dit soort trajecten. We kennen de mensen en organisaties die hulp bieden bij Keurmerk trajecten en geven adviezen, zowel in de openbare ruimte als bij afzonderlijke bedrijven in deze gebieden. Kortom, neem contact met ons op en wij adviseren u op maat.

In ons kleine winkelcentrum willen we een burenbelsysteem hebben, maar hoe pakken we dit aan?

AndersVeilig kent in dit soort gevallen betrouwbare installateurs die goede systemen plaatsen. Na plaatsing van een burenbelsysteem wordt tijdens de training het systeem uitgelegd en praktijksituaties beoefend. Leuk en leerzaam tegelijk.

Het stelen van goederen is toch ook voor de Mystery Crime Shopper van AndersVeilig verboden?

Jazeker, het plegen van diefstal is strafbaar gesteld in het artikel 310 van het Wetboek van Strafrecht. Als wij echter dit soort acties uitvoeren hebben wij een schriftelijke vrijstelling bij ons van de eigenaar om die spullen mee te nemen. Mystery Crime Shopacties worden altijd zeer zorgvuldig met de verantwoordelijke binnen uw bedrijf voorbereid en met of zonder spy-camera uitgevoerd.

Advies

De afgelopen jaren kon er door onafhankelijke adviseurs vanuit het Ministerie van Economische Zaken subsidie verkregen worden voor het uitvoeren van een veiligheidsscan middels de subsidieregeling VKB (Veiligheid Kleine Bedrijven). Levert AndersVeilig deze service ook?

AndersVeilig is al vanaf het begin van de subsidieregeling VKB in 2009 betrokken geweest bij het uitvoeren van deze veiligheidsscans. Onze onafhankelijke adviseurs hebben inmiddels honderden scans uitgevoerd. De subsidieregeling is voor 2012 gestopt, maar zal in een gewijzigde vorm terugkeren in 2013. Volg onze blog.

Ik heb afgelopen jaar via de VKB-regeling een veiligheidsscan door jullie laten uitvoeren. Nu moet ik mijn maatregelen declareren, maar ik weet niet hoe?

Neem contact met ons op en wij helpen u hierbij!

Waar let u als adviseur op als u een bedrijf scant op veiligheid?

Onze veiligheidsadviseur nemen alle bouwkundige- technische-, organisatorische-, en digitale veiligheidsmaatregelen onder de loep. Tijdens de scan worden direct tips en adviezen gegeven. De uitwerking wordt gedaan in een helder rapport met praktische adviezen.

Ik laat veel van mijn bedrijf zien, tijdens een veiligheidsscan. Hoe weet ik dat de adviseur betrouwbaar is?

De veiligheidsadviezen worden door onszelf uitgevoerd. Onze adviseurs zijn uitermate integer en hebben allen een politieachtergrond. Ook hebben zij een aan de overheid Verklaring Omtrent Gedrag afgeven. De procedures rond geheimhouding, opslag en verstrekking van gevoelige gegevens worden allemaal zeer zorgvuldig bij AndersVeilig bewaard.

De roep om camera’s op het winkelcentrum in onze gemeente is groot. Moeten wij als gemeente hierin meegaan of zijn er andere maatregelen te nemen in meer veiligheid?

De effecten van cameratoezicht staan nogal eens ter discussie. Feit blijft dat het alleen plaatsen van een aantal camera’s niet zaligmakend is. In onze veiligheidscans nemen wij tal van veiligheid- en leefbaarheidaspecten onder de loep. Wij bevragen bewoners, gebruikers, organisaties en bezoekers en zijn op tal van momenten in het gebied aanwezig. Op die manier komt er een samenstel van praktische- en werkbare adviezen op tafel. Plaats dus deze zaken in een breder concept en laat u bijstaan door ons.

Wat heeft het meeste effect in overvalpreventie, een camera ophangen of minder geld in de kassa achterlaten?

Alle beetjes helpen, doch… over het algemeen zijn organisatorische maatregelen, zoals afromen van kasgeld en trainen betere (en goedkopere) veiligheidsmaatregelen dan het plaatsen van een camera. Mits zo’n camera met een duidelijk doel op een goede manier geplaatst wordt, zijn dit en andere technische middelen, wel prima aanvullingen in overvalpreventie.

Ik verdenk mijn medewerker van het wegnemen van geld uit de kassa. Wat moet ik doen?

Mocht u hier plotseling mee geconfronteerd worden dan zijn er tal van mogelijkheden. Neem contact met ons op, om die mogelijkheden naast elkaar te leggen en het juiste traject te kiezen. Het is goed om interne fraude te voorkomen door hier open over te praten en controles uit te voeren, zonder dat er al specifieke verdenkingen zijn.

Ik ben te druk om de hele dag toezicht te houden op de ingang van mijn bedrijf. Onlangs is er wel een portemonnee van een medewerker uit een tas gehaald. Wat kan ik doen?

Bedenk goed, wie waar in uw bedrijf op welk moment mag komen. Als u dit helder heeft, kunt u met tal van maatregelen dit in praktijk brengen. Denk hierbij aan een simpele deurbel, afsluitbare personeelskluisjes, codesloten en het trainen van medewerkers in het juist aanspreken van bezoekers in uw bedrijf.

Volgens mij heb ik goede sloten op de deur, is het dan zinvol om nog een inbraakalarmsysteem aan te schaffen?

De mate van beveiliging hangt af van wat u precies wilt beschermen. Wat is de waarde van die spullen en hoe aantrekkelijk zijn die voor criminelen? Hier tegenover staat een bepaald beveiligingsniveau, dat meestal een samenspel is van diverse maatregelen. In onze veiligheidsscan kunnen we u hierover optimaal adviseren.